1. خانه
  2. بلاگ
  3. دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی چیست؟

دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی چیست؟

دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی چیست؟

دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی چیست؟ در حوزه پرورش ماهی، یکی از عوامل حیاتی برای بهبود کیفیت محیط زیست و بهره‌وری درست و رشد سالم ماهی‌ها، استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب می‌باشد. دستگاه‌های تصفیه آب پرورش ماهی نقش بسیار مهمی در حذف ذرات معلق، نمک، مواد شیمیایی مضر و ایجاد شرایط بهداشتی مناسب برای محیط زندگی ماهی‌ها دارند.

در این مقاله به معرفی و توضیح عملکرد دستگاه‌های تصفیه آب مخصوص پرورش ماهی میپردازیم و راهکار‌های موجود برای افزایش بهره‌وری و بهداشت محیط پرورش ماهی‌ها را بررسی می‌کنیم. قبل از آن اگر قصد خرید دستگاه تصفیه آب خانگی را با بهترین قیمت و کیفیت دارید، نمایندگی رسمی دستگاه تصفیه آب آکوا نوین بهترین گزینه برای شما است.

معرفی دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی

ماهی‌ها و دیگر آبزیان برای رشد و تولید مثل نیاز به آب و اکسیژن محلول در آب دارند. استخر‌های پرورش ماهی به علت عدم استفاده از آب شهری، با مشکلاتی مانند حضور املاحی مانند نمک و آلاینده های دیگر و همچنین استاندارد نبودن PH  آب مواجه هستند. این آلاینده‌ها و املاح می‌توانند به رشد و تولید مثل آبزیان آسیب بزنند و باعث اختلال در محیط زیست آبزیان شوند. به همین دلیل، در این مراکز از دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی برای حذفف این آلاینده‌ها و املاح و ایجاد شرایط بهداشتی مناسب برای ماهیان استفاده می‌شود.

دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی با استفاده از روش اسمز معکوس، قادر است املاح، یون‌ها، فلزات سنگین، باکتری‌ها و ذرات معلق موجود در آب را حذف کند. این دستگاه‌ها به عنوان آب شیرین کن عمل می‌کنند و با حذف نمک موجود در آب، شرایط مناسبی را برای پرورش ماهیان در استخر‌های پرورش ماهی فراهم می‌آورند. این دستگاه‌ها برای پرورش ماهی‌هایی که به آب شور نیاز دارند متفاوت است و عمل شیرین‌سازی را انجام نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید
دستگاه تصفیه آب به روش اسمز معکوس چگونه است؟

{ قبل از ادامه مطلب پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی را نیز مطالعه کنید.}

معرفی دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی

مزایای دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی

این دستگاه‌ها در صنعت پرورش ماهی سال‌هاست که استفاده می‌شود و مزایای متعدد آن باعث شده که همچنان مورد استقبال مصرف کنندگان باشد که ما برخی از آن‌ها را بر مشماریم:

  • پرورش ماهی و آبزیان بدون نیاز به تعویض آب
  • به دلیل کاهش مقدار آب مصرفی مقرون به صرفه هستند
  • تصفیه کامل اب و شیرین‌سازی
  • تنظیم و بهبود میزان اکسیژن و PH  موجود در آب
  • عدم نیاز به اپراتور انسانی و تصفیه خودکار دستگاه
  • کاهش خطر بیماری‌ها که با حذف باکتری‌ها و ویروس‌ها خطر انتقال بیماری‌ها به ماهی‌ها را کاهش می‌دهد.

{ دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی یک دستگاه تصفیه کننده آب صنعتی می‌باشد، اگر دوست دارید که تفاوت دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی را بدانید، روی لینک مقاله کلیک کنید.}

مزایای دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی

معایب دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی

علاوه بر مزایای زیاد این دستگاه، دارای معایبی نیز نظیر:

  • نیازمند هزینه نصب و نگهداری:‌ دستگاه‌های تصفیه آب اغلب نیازمند هزینه‌های نصب و نگهداری مداوم هستند که ممکن است برای صاحبان کسب و کار‌های کوچک هزینه‌بر باشد.
  • مصرف انرژي: برخی از دستگاه‌های تصفیه آب نیازمند مصرف انرژي بالا هستند که ممکن است منجر به افزایش هزینه‌های انرژی شود.
  • نیاز به تعمیرات: برای حفظ عملکرد بهینه، دستگاه‌های تصفیه آب نیاز به تعمیرات منظم دارند که خود هزینه‌ی اضافی برای صاحبان کسب و کار اسجاد می‌کند.

دلیل اهمیت دستگاه تصفیه آب استخر پرورش ماهی‌

شاخص‌های کیفی آب می‌توانند بر رشد و سلامت ماهیان و آبزیان تلثیر مستقیم داشته باشند. این شاخص‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • دما
بیشتر بخوانید
تاثیر دستگاه تصفیه آب خانگی بر کیفیت آب

ماهی‌ها حیواناتی خونسرد هستند در نتیجه از دمای آب محیط زندگی خود تاثیر می‌پذیرند دمای آب می‌تواند بر روی فعالیت متابولیکی ماهیان تاثیر بگذارد و این مسئله در روند تولید مثل آن‌ها نیز موثر است. دما‌های بالا یا پایین می‌توانند به ماهیان آسیب برسانند.

  • PH آب

مقدار PH آب می‌تواند بر رشد و فعالیت ماهی‌ها تاثیر بسیاری دارد. مقادیر PH مناسب برای رشد و سلامت ماهی‌ها در بازه‌های مختلف متفاوت است برای مثال ماهی‌ها در فصول تولید مثل به PH آب حساس هستند و همچنین مقدار تاثیرپذیری ماهی‌های کوچک نسبت به ماهی‌های بالغ به PH  آب بیشتر میباشد اما به طور کلی برای بسیاری از ماهی‌ها مقادیر PH بین ۶.۵ تا ۸.۵ باید باشد و PH کمتر از ۴.۵ و بیشتر از ۱۰ باعث مرگ ماهی‌ها می‌شود. تغییرات ناگهانی در این مقادیر می‌تواند به عنوان یک عامل استرس‌زا برای ماهی‌ها عمل کند و منجر به افزایش ترشح آمونیاک در آب، مهار رشد و حتی مرگ ناگهانی ماهی‌ها شود.

  • آمونیاک و نیتریت

مقادیر بالای آمونیاک و نیتریت می‌توانند به عنوان سموم برای‌ ماهی‌ها عمل کنند و بر روی رشد و سلامت آن‌ها تاثیر منفی بگذارند.

  • کربنات کلسیم

میزان سختی مناسب در پروش ماهی‌ها مقدار ۴۰ تا ۷۰ میلی گرم کلسیم کربنات در هر لیتر می‌باشدو اگر این مقدار بالا باشد با استفاده از دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی آن را میزان میکنند.

  • کدورت آب

ذرات جامد معلق در آب می‌توانند باعث بروز کدورت در آب شوند، که این ذرات ممکن است خاک یا پلانگتون‌ها باشند. کدرت ناشی از وجود خاک در حوضچه‌های پرورش ماهی می‌تواند برای ماهی‌ها خطرناک باشد و تولید مثل ان‌ها را کاهش دهد. استفاده از سیستم‌های تصفیه آب برای دور کردن آب گل آلود از حوضچه‌های پرورش ماهی، این امکان را فراهم میکند تل در یک محیط سالم تر رشد و تولید مثل کنند؛

بیشتر بخوانید
۳ برند برتر دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران 1402

همچنین پلانکتون‌ها، ذرات ریز یکروسکوپی معلق در آب هستند که نقش اساسی در زنجیره غذایی زیست‌بوم آبی را ایفا می‌کنند. این ذرات علاوه بر تامین غذای ماهی‌ها، با تولید اکسیژن از طریق فتوسنتز، میزان اکسیژن موجود در آب را افزایش می‌دهد. کمبود پلانکتو‌ن‌ها می‌تواند به کاهش میزان غذا و اکسیژن منجر شود. از سوی دیگر، افزایش میزان پلانکتون‌ها می‌تواند باعث مرگ جلبک‌ها به دلیل کاهش نفوذ نور خورشید شود. بنابراین حفظ مقدار مناسب پلانکتون‌ها در آب امری ضروری است.

 دستگاه اسمز معکوس تصفیه آب پرورش ماهی چگونه کار می‌کند؟

 دستگاه اسمز معکوس تصفیه آب پرورش ماهی چگونه کار می‌کند؟

به صورت کلی عملکرد این دستگاه  برای تصفیه آب به کمک فشار اسمزی است. در این روش از ممبران‌های نیمه نفوذ‌پذیر برای جداسازی ذرات معلق، املاح و آلاینده‌ها از آب استفاده میکنند. در طی این فرآیند، آب تحت فشار از یک ممبران نفوذ‌پذیر عبور می‌کند، درحالی که ذرات و املاح دیگر به عنوان پسماند از آن عبور نمی‌کنند. ممبران اسمز معکوس معمولا شامل پلیمر‌های نیمه‌ نفوذ‌پذیر یا فیلتر‌های معکوس هستند که اجازه عبور آب را می‌دهند و در عین حال ذرات معلق، املاح معدنی و آلاینده‌های دیگر را جدا می‌کنند.

این فرآیند به طور معمول با استفاده از فشار فیزیکی، مانند فشار پمپ، انجام می شود تا آب به اندازه کافی فشار داشته باشد تا از طریق ممبران نبمه نفوذ پذیر عبور کند در حالی که ذرات دیگر در ممبران متراکم می‌شوند و به عنوان پسماند جدا می‌شوند، در نتیجه آب تصفیه شده از دستگاه تصفیه پرورش ماهی دارای غلظت کمتر املاح و آلاینده‌ها است.

{ اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر راجب دستگاه تصفیه آب به روش اسمز معکوس هستید، روی لینک مقاله کلیک کنید.}

بیشتر بخوانید
زمان و نحوه تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی

مراحل کار دستگاه اسمز معکوس تصفیه آب پرورش ماهی

این دستگاه برای کار کردن باید یکسری مراحلی را از جمله موارد زیر طی کند:

  • آب بعد از ورود در پیش تصفیه قرار می‌گیرد که در این مرحله ابتدا ذرات جامد معلق در آب که اندازه بزرگی دارند جداسازی می‌شوند.
  • بعد از‌ آن آب وارد فیلتر شنی می‌شود و ذرات ریز موجود در آب پس از عبور از لایه‌های مختلف با اندازه‌های مختلف شن و سیلیس بر روی آن‌ها تجمع یافته و عبور پیدا نمی‌کنند.
  • فیلتر کربنی مرحله بعدی است که به منظور رفه کدورت آب، بهبود طعم و بوی آب به کار می‌رود. کربن پس از جذب اکتیو بسیاری از یون‌های موجود در آب کدورت آب را کاهش می‌دهد.
  • برای برخی ماهی‌هایی که به ذرات معلق آب حساس هستند فیلتر کاتریج استفاده می‌شود که ذرات بسیار ریز موجود در آب را حذف میکند. این مرحله فقط در برخی دستگاه‌ها انجام می‌شود.
  • مهم‌ترین مرحله در دستگاه‌های تصفیه آب پرورش ماهی استفاده از ممبران می باشد ک از ممبران‌های نیمه نفوذ‌پذیر برای جداسازی ذرات معلق، املاح و فلزات سنگین از آب استفاده میکنند و پس از عبور این ذرات روی سطح ممبران تجمع یافته و آب شیرین از آن خارج می‌شود.
  • مرحله آخر که برای جلوگیری از ورود میکروب‌ها و باکتری‌ها به آب استخر است گندزدایی است. که با توجه به نوع ماهی موجود در استخر پرورش ماهی گندزدایی‌ها متفاوت است.
  • و حالا آب تصفیه شده و شیرین وارد استخر شده است.

اجزا دستگاه اسمز معکوس برای پرورش ماهی

در دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی قطعات مهمی به کار می‌رود که هرکدام بر اساس دبی آب، نوع و مقدار آلاینده و باکتری‌ها، کیفیت خروجی و نوع ماهی‌ها متفاوت می‌باد. مثلا در آب‌ها با دبی بالا چون املاح بیشتر است تز تعداد ممبران‌های بیشتری استفاده می‌شود.

  • بوستر پمپ جهت ایجاد فشار برای انتقال آب به ممبران‌ها
  • آشغالگیر جهت جداسازی ذرات معلق
  • فیلتر‌های شنی که می‌تواند انواع مختلفی داشته یاشد مانند فیلتر شنی ماسه یا تحت فشار، فیلتر شنی تند ثقلی، فیلتر شنی فایبرگلاس و فیلتر شنی فلزی
  • فیلتر‌های کربنی برای از بین بردن کدورت و بهبود طعم و بوی آب
  • ممبران که اصلی ترین قطعه است و کاربرد آن جلوگیری از عبور املاح، فلزات سنگین و یون‌های موجود در آب می‌باشد
  • تجهیزات مربوط به گندزدایی و تجهیزات ضد عفونی کننده
  • ابزار‌های اندازه‌گیری و تنظیم PH ، فشار و دمای آب
بیشتر بخوانید
دستگاه تصفیه آب جکوزی چیست؟

دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی آب شور

برای برخی از ماهی‌ها که برای رشد نیاز به آب شور دارند روند این دستگاه متفاوت است زیرا نمک موجود در آب نباید حذف شود. در این مواقع تغییر کمی در ساختار دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی ایجاد میکنیم.

  • ذرات معلق آب در مرحله پیش تصفیه و طبق روند بالا یعنی آشغالگیری، عبور از فیلتر شنی، عبور از فیلتر کربنی و فیلتر کاتریج حذف و تصفیه می‌شوند
  • در مرحله بعد برای از بین بردن میکروب‌ها باکتری‌ها و پاتوژن‌ها گندزدایی انجام می‌شود که این گندزدایی هم با توجه به نوع ماهی متفاوت می‌باشد.

به طور کلی با در نظر گرفتن مزایا و معایب، استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب برای پرورش ماهی می‌تواند بهبودی بزرگی در بهروری و سلامت ماهی‌ها داشته باشد، اما خرید آن‌ها نیاز به بررسی دقیق دارد. برای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی ما نمایندگی دستگاه تصفیه آب خانگی آکوا نوین را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

آخرین مقالات
دسته بندی محصولات
فهرست